مرکز تخصصی و جامع تولید و تامین فرآورده های گیاهان دارویی

لوگوی شرکت سلامت محور پایتخت

شرکت سلامت محور پایتخت

روغن گیاهی چیست و چگونه تهیه می شود؟

در ادامه این مطلب از سری مقالات آموزشی شرکت سلامت محور پایتخت به این موضوع خواهیم پرداخت که روغن گیاهی چیست و چگونه تهیه می شود؟ اگر شما هم مشتاق دانستن این موضوع هستید در ادامه با ما همراه باشید و خواندن این مقاله را از دست ندهید.

روغن گیاهی چیست؟

روغن گیاهی چیست و چگونه تهیه می شود؟

روغن گیاهی چیست و چگونه تهیه می شود؟

روغن گیاهی نوعی روغن است که از گیاهان به دست می‌آید. این روغن‌ها از بذرها، میوه‌ها، برگ‌ها و سایر قسمت‌های گیاهان استخراج می‌شوند. روغن‌های گیاهی معمولاً به عنوان یک منبع غنی از اسیدهای چرب ناسازگار، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تغذیه بدن استفاده می‌شوند. همچنین، این روغن‌ها می‌توانند در آشپزی، تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی، صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی استفاده شوند. روغن‌های گیاهی همچنین به دلیل ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضد عفونی کننده‌ای که دارند، به عنوان داروهای طبیعی نیز استفاده می‌شوند.

انواع شیوه های روغنکشی

در ادامه مطلب روغن گیاهی چیست و چگونه تهیه می شود؟ به این بخش می پردازیم که روغنکشی یکی از روش‌های مهم و مورد استفاده در صنعت روغن است که به منظور استخراج روغن از مواد غذایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع شیوه‌های روغنکشی شامل روش‌های فشار متوالی، استخلاص با حلال، استخراج با استفاده از حرارت، سردکردن و انجماد، روش‌های مکانیکی و روش‌های آبگیری می‌باشد. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و بسته به نوع ماده مورد استفاده و هدف نهایی، انتخاب می‌شوند. روغنکشی با استفاده از این شیوه‌ها علاوه بر استخراج مواد چرب، می‌تواند به تمیز کردن و تصفیه روغن نیز کمک کند تا روغن بهتری برای مصارف مختلف تولید شود.

روغن کشی با روش فشار متوالی چگونه است؟

دومین شیوه روغنکشی از ادامه مطلب روغن گیاهی چیست و چگونه تهیه می شود؟ روش روغن کشی با روش فشار متوالی بعنوان یک روش پیچیده و دقیق در فرایند استخراج روغن از مواد مختلف مانند بذرها و میوه‌ها است. در این روش، مواد اولیه به صورت مکرر و متوالی در دستگاهی به نام پرس گذاشته می‌شوند. ابتدا مواد با استفاده از فشار قوی فشرده می‌شوند تا روغن از آنها استخراج شود. سپس در مرحله بعد، روغن مخلوط با مواد معلق و غیرمطلوب دیگر جدا می‌شود و تمامی ناخالصی‌ها از آن جدا می‌شوند. این فرایند تکرار می‌شود تا روغن با کیفیت بالا و خالصی بیشتری به دست آید. روغن کشی با روش فشار متوالی عموماً در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و دارویی استفاده می‌شود.

روغنکشی با روش استخلاص با حلال چگونه است؟

روغنکشی با روش استخلاص با حلال یک روش متداول برای استخراج روغن ها از مواد غذایی است. در این روش، ابتدا ماده غذایی که حاوی روغن است (مانند بذرها، دانه ها یا گیاهان روغنی) با یک حلال متناسب مخلوط می شود. سپس حلال، با تماس با ماده غذایی، روغن ها را از آن استخراج می کند. این فرآیند معمولاً با استفاده از فشار و دماهای مختلف انجام می شود تا روغن ها بهتر جدا شوند. سپس حلال به آرامی تبخیر می شود و روغن های استخراج شده جدا می شوند. روش استخلاص با حلال به عنوان یک روش کارآمد و سریع شناخته شده است که در بسیاری از صنایع غذایی برای استخراج روغن ها استفاده می شود.

روغنکشی با استفاده از حرارت چگونه است؟

روغنکشی با استفاده از حرارت یک فرایند است که در آن حرارت به کار رفته و باعث استخراج روغن از مواد مختلف می‌شود. در این روش، ابتدا مواد خام مورد نظر مثل بذرها، میوه‌ها یا دانه‌ها به صورت خرد شده و پودر شده در مخازن وارد می‌شوند. سپس با اعمال حرارت به مخازن، روغن موجود در مواد خام آزاد می‌شود و به صورت مایع جدا می‌شود. در نهایت، روغن جدا شده از مواد دیگر فیلتر می‌شود تا از ذرات بزرگتر جدا شود و به صورت پاک و خالص بتواند استفاده شود. این روش روغنکشی با استفاده از حرارت به دلیل سرعت بالا و بهره‌وری بیشتر، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغنکشی با استفاده از سردکردن و انجماد چگونه است؟

روغنکشی با استفاده از سردکردن و انجماد یک فرایند است که برای جداسازی روغن از مواد جامد در برخی موارد استفاده می شود. در این فرایند، ابتدا مواد جامد مانند بذرها یا میوه ها به صورت خرد شده و پودری در آمده و سپس در یک محیط سرد قرار می گیرند. سپس با افزایش دما، این مواد یخ می شوند و به صورت جامد می توانند از روغن جدا شوند. این روش معمولاً در برخی از گیاهان روغنی مانند زرشک و بادام استفاده می شود. از مزایای روغنکشی با استفاده از سردکردن و انجماد می توان به حفظ ویتامین ها و مواد مغذی، افزایش ماندگاری و کاهش اکسیداسیون روغن اشاره کرد.

انواع گیاهان مناسب برای روغنکشی

انواع گیاهان مناسب برای روغنکشی شامل گیاهان روغنی مختلفی هستند که برای استخراج روغن از بذرهای یا میوه‌های آن‌ها استفاده می‌شوند. برخی از این گیاهان شامل سویا، کلزا، ذرت، آفتابگردان، بادام، زیتون، کنجد، برنج و هسته پسته هستند. این گیاهان به دلیل داشتن مقادیر زیادی روغن در بذرها یا میوه‌های خود، مورد توجه صنعت روغنکشی قرار می‌گیرند. روغن استخراج شده از این گیاهان به عنوان منبع غنی از اسیدهای چرب و ویتامین‌ها در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و صنایع داروسازی استفاده می‌شود.

حالا که به موضوع روغن گیاهی چیست و چگونه تهیه می شود پرداختیم و شما را با انواع شیوه های تولید روغن گیاهی آشنا کردیم، به این نکته باید توجه کنیم:

فرایند تولید روغن گیاهی با کیفیت و خالص با بهترین شیوه برای هر محصول از جمله نکات حائز اهمیت در فرایند تولید روغن گیاهی مرغوب محسوب می شود که باید در زمان تهیه انواع روغن گیاهی بدان توجه نمود.

شرکت سلامت محور پایتخت بعنوان بزرگترین تولید کننده انواع روغن های گیاهی با بهره گیری از مناسبترین شیوه ها و تکنولوژی های روز دنیا، اقدام به تهیه و فروش عمده انواع روغن های گیاهی خالص و طبیعی با بالاترین میزان مواد موثره ی گیاهان دارویی نموده است. شما می توانید جهت ثبت سفارش با شماره های مندرج در سایت با دفتر فروش یا مدیر فروش شرکت بصورت مستقیم در تماس باشید.

مطالعه مطلب روغن گیاهی چیست در ویکی پدیا را نیز از دست ندهید.

مشاوره در خصوص ظرفیت خالی تولید محصولات

گفتگوی آنلاین با کارشناسان :

جهت دریافت مشاوره بصورت آنلاین در ساعات اداری می توانید از بخش گفتگوی آنلاین سایت که در پایین صفحه و سمت راست آیکون آن را مشاهده می فرمایید اقدام نمایید. و در صورت آفلاین بودن و خارج از ساعات کاری شرکت، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان از اولین روز کاری با شما تماس خواهند گرفت.

مشاوره با مدیر فروش :

مهندس زرقانی :

دیدگاهتان را بنویسید

نویسنده مطلب :
سلامت محور پایتخت

سلامت محور پایتخت

اولین و بزرگترین پالایشگاه فرآوری انواع گیاهان دارویی سلامت محور در کشور، بانک و مرکز فروش و تجارت انواع عصاره، اسانس و روغن های خالص و طبیعی، صادرات و واردات عمده انواع مواد اولیه گیاهی مورد نیازکارخانجات و صنایع داروسازی، غذایی و آرایشی بهداشتی، همچنین داروخانه ها و عطاری ها
شاید مطالعه این مقالات هم برایتان جذاب باشد ...
منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

شرکت سلامت محور پایتخت

دسته بندی محصولات

فقط تا 15 دی ماه فرصت دارید

خرید معجون ( ریچل ها ) با قیمت قبل